آنتی اکسیدان چیست + معرفی 5 آنتی اکسیدان مهم

آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان به طور کل، ضد رادیکال های آزاد است که باعث تخریب سلول های می شوند. آنتی اکسیدان می تواند باعث از آسیب و یا کاهش آهسته سلول های ناشی از رادیکال های آزاد یا مولکولهای ناپایداری که بدن به عنوان واکنشی در مقابل فشار محیطی و دیگر مواد ایجاد می کند پیشگیری می کند. در اصل به آنها محافظ های رادیکال آزاد می گویند.

می توانید آنتی اکسیدان را از مواد طبیعی و مصنوعی دریافت کنید. خیلی از غذاهای گیاهی دارای آنتی اکسیدان های فراوان هستند. آنتی اکسیدان های گیاهی نوعی ماده مغذی گیاهی می باشند.

بدن بعضی از آنتی اکسیدان را از منبع معتبر تولید می کند. بعضی از آنتی اکسیدان ها، معروف به آنتی اکسیدان های درون زا می باشند. آنتی اکسیدان هایی که از بیرون وارد بدن می شوند، اگزوژن نام دارند.

اما رادیکال های آزاد مواد زائدی هستند که بوسیله سلول های منبع تولید می شوند و از آنجا که بدن مواد غذایی را پردازش می کند و به محیط واکنش می دهد. اگر بدن نتواند رادیکال های آزاد را به صورت موثر پردازش کند و نابود کند، استرس اکسیداتیو ممکن است ایجاد شود که می تواند به سلول ها و عملکرد بدن آسیب وارد کند. رادیکال های آزاد به عنوان گونه های اکسیژن فعال شناخته می شوند.

عواملی که باعث افزایش تولید رادیکالهای آزاد در بدن می شوند ، می توانند داخلی باشند مانند التهاب یا خارجی به عنوان مثال ، آلودگی ، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و دود سیگار. استرس اکسیداتیو منبع معتبر پیوند داده شده است به بیماری های قلبی ، سرطان ، آرتروز ، سکته مغزی ، بیماری های تنفسی ، کمبود ایمنی ، آمفیزم ، بیماری پارکینسون و سایر شرایط التهابی یا ایسکمیک.

گفته می شود آنتی اکسیدان ها برای خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن ما کمک می کنند ، و تصور می شود این باعث تقویت سلامت کلی می شود.

آنتی اکسیدان

انواع آنتی اکسیدان ها 

سه نوع اصلی آنتی اکسیدان موجود در طبیعت وجود دارد. اینها شامل فیتوشیمیایی ها ، ویتامین ها و آنزیم ها است. بسیاری از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در گیاهان یافت می شوند. این در شرایطی است که گیاهان در طول روز در معرض نور ماوراء بنفش قرار دارند.

از آنجا که گیاهان تعداد زیادی رادیکال آزاد تولید می کنند ، آنها دارای یک سیستم محافظت داخلی هستند که از ایجاد صدمات سلولی جلوگیری می کند که در نهایت باعث پژمرده شدن و خشک شدن گیاه می شود. این محافظت از آنتی اکسیدان های طبیعی به وجود می آید.

آنزیم های آنتی اکسیدانی :

آنزیم ها انواع آنتی اکسیدان ها هستند که از پروتئین و مواد معدنی که به عنوان بخشی از رژیم های غذایی روزانه ما می خوریم ، حاصل می شوند. این آنزیم ها در بدن انسان سنتز می شوند و شامل سوپراکسید دیسموتاز (SOD) ، گلوتاتیون پراکسیداز ، گلوتاتیون ردوکتاز و کاتالازها می شوند.

به منظور  فعالیت بهینه آنزیم های آنتی اکسیدانی ، آنها به عواملی مانند آهن ، مس ، سلنیوم ، منیزیم و روی نیاز دارند. کیفیت منبع پروتئین تأثیری در کیفیت آنزیم های آنتی اکسیدانی دارد.

 

آنتی اکسیدان

ویتامین های آنتی اکسیدانی :

بدن انسان به طور طبیعی ویتامین های آنتی اکسیدانی تولید نمی کند ، بنابراین ضروری است که منابع غذایی آنها را از طریق غذاها یا مکمل ها قرار دهیم. ویتامین های آنتی اکسیدان رایج شامل ویتامین های A ، C ، E ، اسید فولیک و بتاکاروتن هستند.

ویتامین A به ویژه برای بهبود سیستم ایمنی بدن ، سلامت چشم ، ترمیم بافت و سطح کلسترول از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اسپیرولینا هاواییسرشار از ویتامین A است. ویتامین C به محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش ، جذب بهتر آهن ، مقاومت بیشتر در برابر عفونت ها و به تنظیم کلسترول خون کمک می کند. ویتامین E برای حفظ رگهای خونی سالم ، بهبود شرایط پوستی و محافظت از غشای بدن بسیار مهم است. در همین حال ، اسید فولیک در دوران باروری، به ویژه در جلوگیری از بروز نقایص لوله عصبی در جنین بسیار مهم است.

بتاکاروتن یک کاروتنوئید قدرتمند (که نوعی فیتوشیمیایی) است که در نظر گرفته می شود بهترین محافظت در برابر اکسیژن منفرد و رادیکال های آزاد را دارد. این ویتامین بیشتر در سبزیجات به رنگ نارنجی مانند هویج ، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین و سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج ، کلم و کلوچه ها یافت می شود.

کوآنزیم Q10 (یا CoQ10) ، ماده ای مانند ویتامین است که توسط بدن تولید می شود و نشان داده شده است که یک عامل ضروری در عملکرد اساسی سلول ها است. تولید این ماده با افزایش سن به طور طبیعی کاهش می یابد و کاهش آن با توسعه انواع بیماری ها و شرایط مرتبط با سن مرتبط است.

فیتوشیمیایی آنتی اکسیدان :

فیتوشیمیایی ها آنتی اکسیدانی هستند که بطور طبیعی توسط گیاهان برای محافظت از خود در برابر رادیکال های آزاد استفاده می شوند. بررسی ها نشان می دهد، انسانهایی که منابع فیتوشیمیایی می خورند، از خواص آنتی اکسیدانی گیاه نیز بهره مند می شوند. فیتوشیمیایی ها به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

• کاروتنوئیدها

• فلاونوئیدها

• سولفیدهای آلیل

• پلی فنول ها

اکثر غذاهای طبیعی مانند غلات کامل ، میوه و سبزیجات حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند، در حالی که غذاهای فرآوری شده یا تصفیه شده حاوی مواد شیمیایی کمی یا فیتوشیمیایی نیستند.

تصور می شود صدها و احتمالاً هزاران ماده وجود دارد که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند. هر کدام نقش خاص خود را دارند و می توانند با دیگران در تعامل باشند تا به بدن کمک کند تا به طور مؤثر عمل کند.

آنتی اکسیدان

منابع آنتی اکسیدان ها :

برای به دست آوردن برخی از آنتی اکسیدان های خاص ، سعی کنید موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

ویتامین A : محصولات لبنی ، تخم مرغ و جگر

ویتامین C : بیشتر میوه ها و سبزیجات ، به خصوص انواع توت ها ، پرتقال ها و فلفل

ویتامین E : آجیل و تخمه ، روغن آفتابگردان و سایر روغنهای گیاهی و سبزیجات دارای برگهای سبز

بتاکاروتن : میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن مانند هویج ، نخود فرنگی ، اسفناج و انبه

لیکوپن : میوه و سبزیجات قرمز از جمله گوجه فرنگی و هندوانه

لوتئین : سبزیجات سبز ، برگ ، ذرت ، پاپایا و پرتقال

سلنیوم : برنج ، ذرت ، گندم و سایر غلات سبوس دار ، همچنین آجیل ، تخم مرغ ، پنیر و حبوبات

سایر غذاهایی که به نظر می رسد منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند عبارتند از:

بادمجان

حبوبات مانند لوبیای سیاه یا لوبیا قرمز

چای سبز و سیاه

انگور قرمز

شکلات تیره

انار

گوجی بری

غذاهایی با رنگهای غنی و پر جنب و جوش اغلب حاوی بیشترین آنتی اکسیدان ها هستند.

با شناخت غذاها و خوراکی هایی که آنتی اکسیدان دارند، می توانید این غذاها را بیشتر مصرف کنید تا رادیکال های آزاد در بدن شما، از بین بروند و آسیب سلولی به حداقل برسد.