دوره 26، شماره 1 - ( 1-1396 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 45-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pourabbasi A, Haghdoost A, Akbari H, Kheiry Z, Dehnavieh R, Noorihekmat S, et al . packages for reform and innovation in medical education in Islamic Republic of Iran; a conceptual framework. teb. 2017; 26 (1) :45-50
URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1412-fa.html
پورعباسی عطاءاله، حق دوست علی اکبر، اکبری حمید، خیری زهرا، دهنویه رضا، نوری حکمت سمیه، و همکاران.. بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران؛ چارچوب مفهومی تدوین . طب و تزکیه. 1396; 26 (1) :45-50

URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1412-fa.html


استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران
چکیده:   (547 مشاهده)

زمینه: در کنار دستاوردهای بزرگ کشور در عرصه آموزش عالی سلامت، این نظام در طول سالهای گذشته با چالش­هایی نیز مواجه می­باشد. به منظور کاهش اثر چالشهای موجود و برنامه­ریزی برای تحقق سیاستها و راهبردهای کلان ملی در عرصه آموزش، بسته­های تحول و نوآوری نظام آموزش عالی سلامت ایران تدوین گردید.

روش اجرا: تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در سه گام زیر صورت گرفت: خلاصه سازی اسناد بالادستی نظام در حوزه آموزش، تدوین برنامه جامع آموزش عالی سلامت،  و تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی. در کلیه مراحل این فرایند برای جمع­آوری داده­ها از روش پانل خبرگان در سطح ماکرو استفاده شد.

یافته ها: در مجموع 12 سیاست و جهت گیری کلی در برنامه جامع آموزش عالی سلامت تدوین شد. راهبردهای کلان آموزش عالی حوزه سلامت برای هر سیاست (68 راهبرد) و هم­چنین ترجمان این سیاست­ها در برنامه تحول نظام سلامت تدوین شد. به منظور اجرایی سازی سیاستهای کلی نیز، 11 بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشگی ب همراه یک برنامه پایش مستند گردید.

بحث: مهمترین نقاط قوت روش تدوین برنامه تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی توجه ویژه به اسناد بالادستی حوزه سلامت ایران،  ارتباط متقابل میان سیاست­ها و جهت­گیری­های کلی برنامه جامع و بسته­های عملیاتی و  تدوین ترجمان سیاست­های دوازده­گانه در برنامه تحول نظام سلامت می­باشد. بدیهی است تدوین بسته­های عملیاتی پایان کار نیست و تحقق اهداف و سیاست­های کلان از طریق پیاده­سازی بسته­ها، در گرو ترجمان بسته­های عملیاتی در قالب پروژه­ها و اقدامات روشن است.

واژه‌های کلیدی: آموزش، پزشکی، تحول، نوآوری
متن کامل [PDF 723 kb]   (191 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب و تزکیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Teb Va Tazkiey

Designed & Developed by : Yektaweb