دوره 26، شماره 1 - ( 1-1396 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 21-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jahandideh A, nasl seraji J, ojaqi A, jomeei M, rajaby M. SPATIAL PLANING OF EDUCATION HIGHER OF HEALTH IN REPUBLIC OF ISLAMIC OF IRAN. teb. 2017; 26 (1) :21-32
URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1390-fa.html
جهاندیده اصغر، نسل سراجی جبرائیل، اجاقی علی محمد، جمعه ای مرضیه، رجبی معصومه. آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در جمهوری اسلامی ایران. طب و تزکیه. 1396; 26 (1) :21-32

URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1390-fa.html


وزارت بهداشت
چکیده:   (602 مشاهده)

-چکیده=

 (زمینه و هدف = بمنظور ارتقائ بهره وری ، توزیع عادلانه منابع ، ایجاد فرصتهای برابر ، جلوگیری از تکرار فعالیتهای مشابه ، استفاده از مزیت های منطقه ای ، تمرکززدایی و جلوگیری از تجمیع امکانات،  ترغیب دانشگاهها / دانشکده های علوم پزشکی در امر مشارکتهای ملی و پایدار و همچنین توسعه هدفمند آموزش عالی سلامت در مناطق مختلف کشور،  واگذاری برخی از اختیارات ستادی وزارت،  استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته ، طرح آمایش سرزمین آموزش عالی سلامت بر اساس مطالعات انجام شده در وزارت بهداشت تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه گردید و با توجه به اینکه این نوع برنامه ریزی روند جامعی از برنامه ریزی منطقه ای را ارائه میکند لذا انتظار می رود اثرات و نتایج عملکردی مثبت و کارا را بوجود آورد

روش بررسی= مرور متون جهت آگاهی از جدیدترین رویدادها و تعاریف از طریق جستجوی پایگاههای اینترنتی ، و ژورنالهای معتبر و کتب منتشر شده ، گزارشهای رسمی ملی و بین المللی ،اخبار و گزارشها از طرحها و نشریات مرتبط، و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای گسترش علوم پزشکی

-(10) یافته ها = در بخش وضعیت موجود مناطق آمایشی آموزش عالی سلامت ، یافته های ذیل بدست آمده است :

بیشترین جمعیت و تعداد دانشگاه و  تعداد دانشکده  وابسته به دانشگاهها – بیشترین رشته های و پذیرش رشته های postgraduate  و بیشترین تعداداستادیار و دانشیار و استاد و تعداد مقالات نمایه شده و تعداد بورسیه خارجی و بیشترین تعداد تخت فعال ( جملگی منطقه 10) - بیشترین تعداد موسسه آموزش عالی سلامت ( منطقه 2 با تعداد 9 عدد)–   بیشترین پذیرش دانشجوی کاردانی ( منطقه 9 ) -  بیشترین پذیرش دانشجوی دکترای عمومی و تعداد مربی و تعداد بیمارستانهای موجود( منطقه 5 )- بیشترین پذیرش دانشجویMPH ( منطقه 4 )- بیشترین تعداد بورسیه داخلی ( منطقه 1 و 3 )- بیشترین بیمارستانهای در حال احداث و تعداد تخت پیش بینی شده  (منطقه 2)-  بیشترین پذیرش دانشجوی کارشناسی و تعداد مراکز بهورزی ( منطقه1) 

کمترین جمعیت و تعداد بیمارستانهای موجود (منطقه 8 )- کمترین تعداددانشگاه ( منطقه 2و4  با 3 عدد )- ( مناطق 1و3و7و10  بدون دانشکده ستقل)- ( مناطق 3و6و7 بدون موسسه  آموزش عالی) – کمترین دانشجو در مقاطع مختلف ( مناطق 4 و 6 ) - کمترین پذیرش دانشجوی در اکثر مقاطع ( مناطق 4 و 6 و برخی 8 )- کمترین تعداد مربی( منطقه  2 )-کمترین تعداداستادیار( منطقه  5 )-کمترین تعداد دانشیار( منطقه 4)- کمترین تعداداستاد و تعداد مقالات و تعداد بورسیه داخلی( منطقه  6 )- (ولی  مناطق 1و2و5و7و8و9  بدون MPH ) -    مناطق 1و3و 4 بدون بورسیه خارجی - کمترین تعداد تخت فعال و تعداد تخت پیش بینی شده  ( منطقه  4)-  کمترین بیمارستانهای در حال احداث (منطقه  4 و 10 )- کمترین تعداد مراکز بهورزی  (منطقه 10)

نتیجه گیری = تشکیل ده کلان منطقه و دبیرخانه های ذیربط - ایجاد بستر مناسب جهت اجرای برنامه های هماهنگ بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی – با توجه به تمرکز اکثر امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری در مناطق بیشتر برخوردار و مراکز استانها و خصوصا در پایتخت، ضرورت برنامه ریزی و عملیاتی نمودن آمایش سرزمینی در راستای بومی گزینی ، تمرکز زدایی، عدالت محوری ، بسترسازی خلاقیت و نوآوری ،سازماندهی مجدد برنامه ها و فرآیندها  و به روز رسانی آنها ، و ... اجتناب ناپذیر است .

متن کامل [PDF 978 kb]   (545 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب و تزکیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Teb Va Tazkiey

Designed & Developed by : Yektaweb