دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1396 )                   جلد 26 شماره 4 صفحات 285-300 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi M. Explaining the experience of education and health education professionals in school health education With existing health crisis crises and health promotion in schools, with emphasis on identifying needs. teb. 2018; 26 (4) :285-300
URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1508-fa.html
عظیمی محمد. تبیین تجربه متخصصین تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت در آموزش بهداشت مدارس با بحران های موجود آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در مدارس با تا کید بر شناسایی نیازها. طب و تزکیه. 1396; 26 (4) :285-300

URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1508-fa.html


گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،
چکیده:   (44 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت به عنوان یک منبع مهم در توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فردی مطرح می شود، توجه به این امر خطیر از وظایف مهم دولت ها به شمار می رود. لذا برای همه ی انسان ها دستیابی به این هدف ارزشمند، یعنی کسب سلامت و شناسایی بحرا نهای موجود نیازمند آموزش است.
روش بررسی: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدار شناسی در تابستان 1395 بر روی 15 متخصص تعلیم و تربیت و آموزش بهداشت به روش نمونه گیری هدفمند و تا اشباع داده ها ، با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند، ادامه یافت. روش جمع آوری داده ها از طریق صاحبه عمیق باز و نیمه ساختار یافته انجام گرفت. تمام
مصاحبه ها ضبط و سپس، کلمه به کلمه دست نویس شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: با تحلیل و ادغام مولفه های اصلی ، 2 مولفه اصلی شناسایی و با تحلیل مولفه های اصلی، 19 مولفه فرعی استخراج گردید. مولفه اصلی نیازها در سطح کلان شامل جامع بودن مطالب کتب درسی، عدم بیان صرف مشکلات بهداشتی در کتب درسی، ایجاد علاقه به مسائل آموزش بهداشت، تربیت معلمان متخصص و علاقمند به آموزش بهداشت، درک وابستگی متقابل بین وجوه اقتصادی، سیاسی و آموزش بهداشت توسط مسئولان، تدوین برنامه جامع آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، اتخاذ رویکردهای جدید در آموزش بهداشت، فراهم کردن امکانات و تجهیزات آموزشی، فراهم کردن منابع علمی و اطلاعاتی در زمینه ی آموزش بهداشت، تخصیص بودجه لازم و کافی، تجدید نظر در محتوای کتا بهای درسی، افزایش کیفیت چاپ کتاب های درسی است و مولفه اصلی نیازها در سطح مدارس شامل رعایت استانداردهای بهداشتی در در محیط و ساختمان مدارس، آموزش بهداشت اولیا در کنار دانش آموزان، آموزش بهداشت معلمان، کارکنان و مسئولان مدارس، آموزش مفاهیم بهداشتی از طریق شیو ه های نوین تدریس، اتخاذ تدابیری برای حضور فعال دانش آموزان در طبیعت و لمس آن از نزدیک، علاقمند کردن دانش آموزان به آموزش بهداشت و ارتقای سلامت از طرق مختلف آموزش مفاهیم بهداشتی در خارج از کلاس است
نتیجه گیری: از میان 19 محور به دست آمده از تحلیل پاسخ های مصاحبه شوندگان به پرسش اول، تربیت معلمان متخصص و علاقمند به آموزش بهداشت از طرق مختلف از مهم ترین نیازهایی است که نظام آموزشی باید پاسخگو باشد.
متن کامل [PDF 347 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۱/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب و تزکیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Teb Va Tazkiey

Designed & Developed by : Yektaweb