دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1396 )                   جلد 26 شماره 4 صفحات 272-284 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S, Imanipour M. Professional ethics in higher education: dimensions and constructs. teb. 2018; 26 (4) :272-284
URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1501-fa.html
یزدانی شهرام، ایمان پور معصومه. اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی: ابعاد و سازه ها. طب و تزکیه. 1396; 26 (4) :272-284

URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1501-fa.html


استادیار گروه مراقبت های ویژه و مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (73 مشاهده)
زمینه و هدف: مفهوم اخلاق حرفه ای یکی از مفاهیم انتزاعی و گنگ بوده و در متون تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. آنالیز این مفهوم برای رسیدن به درک مشترک و تدوین استانداردهای رفتاری و طراحی سنجه های ارزشیابی اهمیت اساسی دارد. هدف این مطالعه ارائه تعریف جامعی از مفهوم اخلاق حرف های در آموزش دانشگاهی و شناسایی ابعاد و سازه های تشکیل دهنده آن بود.
روش بررسی: به منظور تبیین مفهوم اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی از روش هشت مرحله ای تحلیل مفهوم والکر و اوانت استفاده شد. بدین ترتیب که بعد از مرور گسترده منابع و متون، 38 منبع مرتبط وارد مطالعه شدند که با مرور 21 منبع، اشباع داده حاصل شد و ویژگی ها، ابعاد، سازه ها، پیش آیندها و پی آیندهای مفهوم مورد نظر استخراج و آشکار شدند.
یافته ها: نتایج بررسی متون و تحلیل مفهوم نشان داد اخلاق حرف های در آموزش دانشگاهی در راستای عمل به تعهدات حرفه ای اساتید شکل گرفته و دارای چهار ویژگی اساسی اتیکت حرفه ای، اخلاق در تعاملات اجتماعی حرفه ای، اخلاق در مسائل و کارکردهای تکنیکی حرفه ای، ارزش ها و باورهای درون فردی اختصاصی حرفه بوده و نیازمند برخورداری اساتید از توانمندی های اخلاقی شامل حساسیت اخلاقی، دانش اخلاقی، استدلال اخلاقی و خودتنظیمی اخلاقی است.
نتیجه گیری: شناسایی مولفه ها و ویژگی های اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی به ایجاد درک مشترک از این مفهوم منجر شده و به تدارک راهکارهای ارتقاء اخلاق حرفه ای اساتید که از الزامات تضمین کیفیت عملکرد حرفه ای اساتید است، کمک کرده و گام بنیادین در طراحی ابزارهای سنجش آن می باشد
متن کامل [PDF 334 kb]   (21 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اخلاق پزشكي
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۱۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۱/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب و تزکیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Teb Va Tazkiey

Designed & Developed by : Yektaweb