دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1396، دوره 26، شماره 3 1396 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 219-227 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing and implementing the integrated learning program in nursing education: The integration of problem- based learning and role playing methods in teaching the practical part of patient education. teb. 2017; 26 (3) :219-227
URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1487-fa.html
شهسواری اصفهانی سارا. طراحی و اجرای روش یادگیری تلفیقی در آموزش پرستاری: تلفیق رو شهای یادگیری مبتنی بر حل مسئله و ایفای نقش در بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار. طب و تزکیه. 1396; 26 (3) :219-227

URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1487-fa.html


استادیار
چکیده:   (254 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به پیشرفت روزافزون علم در رشته پرستاری و با توجه به این که رشته پرستاری ترکیبی از علوم نظری و بالینی به صورت توأم می باشد نیاز به استفاده از روش های نوین آموزشی در این رشته احساس می شود. هدف از انجام این مطالعه نیز طراحی و اجرای روش آموزش تلفیقی و تاثیر آن بر یادگیری و رضایتمندی دانشجویان پرستاری بود.
روش بررسی: این مطالعه شبه تجربی با طراحی قبل و بعد بر روی ۵۰ نفر از دانشجویان ترم اول پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم که در سال تحصیلی ۹۶ - ۱۳۹۵ واحد درسی فرایند آموزش به بیمار را انتخاب کرده بودند انجام شد. روش آموزش تلفیقی در شش مرحله به اجرا در آمد. قبل از اجرای رو شهای آموزشی از دانشجویان پیش آزمون گرفته شد،سپس دانشجویان به ۱۰ گروه ۵ نفره تقسیم شدند. برای هر گروه یک نماینده انتخاب شد و یک گایدلاین که در آن وظایف دانشجویان در هر یک از گا مهای شش گانه با ذکر تاریخ مشخص شده بود در اختیار آنان قرار گرفت. چهار گام اول شامل استفاده از روش حل مسئله تعدیل شده، گام پنجم آموزش به بیمار با استفاده از روش ایفای نقش و گام ششم ارزشیابی برنامه بود. در پایان آموزش نیز دانشجویان در پس آزمون شرکت کردند و فرم پرسشنامه رضایتمندی از روش آموزش تلفیقی را تکمیل نمودند.
یافته ها: از ۵۰ دانشجوی پرستاری شرکت کننده در مطالعه ۲۶ نفر (۵۲ %) مذکر ، ۲۴ نفر( ۴۸ %) مونث و میانگین سنی آنها ( ±۴/۸۴ ۲۱/۴۷) بود. نتایج مطالعه با استفاده از آزمون تی زوجی اختلاف معنی داری را بین نمرات پیش آزمون (۶۴ / ۱± ۵۲ / ۱۲ ) و پس آزمون (۶۷ / ۱± ۰۹ / ۱۴ ) دانشجویان نشان داد( ۰۰۱ / P =۰) که این امر بیانگر موثر بودن روش آموزش تلفیقی بر یادگیری دانشجویان می باشد .طبق نتایج به دست آمده از پرسشنامه نیز آموزش تلفیقی موجب افزایش رضایتمندی دانشجویان( %۹۳ ) شده بود. بررسی پاسخ های دانشجویان به فرم رضایتمندی از آموزش تلفیقی نشان داد روش ایفای نقش موجب برانگیختگی عاطفی دانشجویان(۸۵ %)، نزدیک تراحساس کردن خود به صحنه نمایش و به کار گیری همه حواس آنها برای مشاهده( ۸۷ %) شده است. علاوه بر این، روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله منجر به ارتقاء مهارت های فردی(۹۰ %)، ومدیریت انگیز هها(۹۲ %) و روش یادگیری تلفیقی نیز موجب افزایش اعتماد به نفس(۹۵ %) و یادگیری تجربی آنان شده است(۸۹ %).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه و باتوجه به اینکه روش یادگیری تلفیقی موجب افزایش یادگیری و رضایتمندی دانشجویان م یگردد م یتوان از این روش در تدریس بخش عملی فرآیند آموزش به بیمار استفاده نمود.
متن کامل [PDF 278 kb]   (69 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: پرستاري
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۱۲/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به طب و تزکیه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Teb Va Tazkiey

Designed & Developed by : Yektaweb