خانی جیحونی علی، ثابت سروستانی راحله، فریدونی ژیلا، مرادی زهرا، امیرخانی مهدی، کریمی شهناز. تاثیر آموزش اصول اخلاقی با روش ایفای نقش در کارآموزی بر مهار تهای اخلاقی دانشجویان پرستاری. طب و تزکیه. 1396; 26 (3) :159-170
URL: http://tebvatazkiyeh.ir/article-1-1482-fa.html
استادیار
چکیده: (234 مشاهده)
زمینه و هدف: پیشرفت های روزافزون در حیطه مراقبت های سلامت جنبه های اخلاقی را نیز دستخوش تغییراتی کرده است به طوریکه نگرانی های عمومی در ارتباط با چالش های اخلاقی در این حیطه درحال افزایش است. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش اصول اخلاقی با روش ایفای نقش در کارآموزی بر مهار تهای اخلاقی دانشجویان پرستاری در
دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام گردید.
روش بررسی: در یک مطالعه شبه تجربی ۳۱ نفر از دانشجویان ترم ۶ پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی فسا بصورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در ابتدا ۳ کارگاه آموزشی آشنایی با اصول اخلاقی برای گروه آزمون برگزار گردید سپس این دانشجویان به مدت ۶ هفته در کارآموزی های خود با روش ایفای نقش و با کمک سناریوهای مشخص اصول اخلاقی را تمرین کردند. قبل و بعد از پایان دوره نمر ه های مهار تهای اخلاقی کل دانشجویان با استفاده از پرسشنامه مهارت های اخلاقی ارزیابی گردید. سطح معنی داری کمتر از ۰۵ / ۰ در نظر گرفته شد.
یافته ها: در کل ۹ پسر و ۲۲ دختر در این مطالعه بودند. میانگین سنی دانشجویان ۳۵ / ۲۱ سال، با حداقل ۱۹ سال و حدا کثر ۲۸ سال بود. اختلاف معناداری بین مشخصات دموگرافیک (سن، معدل)و نمرات مهارت های اخلاقی در حیطه های مختلف پرسشنامه بین گروه آزمون و کنترل قبل از مطالعه وجود نداشت و همسان بودن دو گروه مورد تایید قرار گرفت. بعد از مطالعه نتایج آزمون ویلکوکسون و من ویتنی در تمامی ابعاد پرسشنامه اختلاف معنادار آماری را بین نمرات دانشجویان گروه آزمون و کنترل نشان داد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش اصول اخلاقی با استفاده از روش ایفای نقش به مدت طولانی و در حین کارآموزی می تواند باعث ارتقای مهارتهای اخلاقی در دانشجویان پرستاری گردد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
پرستاري دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۶/۱۲/۸